Online winkels zijn onderdeel van het internet. Uiterlijk sinds Amazon begon te stijgen, hebben zelfs de laatste twijfelaars zich gerealiseerd dat goederen heel goed op internet kunnen worden verkocht. Zo groeide de omzet bij online postorderbedrijven in 2012 met 27 procent en blijven de vooruitzichten rooskleurig. Met zulke gunstige vooruitzichten is het begrijpelijk dat het aantal webshops toeneemt. Probleem: Niet elke winkel werkt goed, genereert onvoldoende omzet of kampt met juridische problemen omdat niet aan bepaalde eisen wordt voldaan. In principe is het niet erg ingewikkeld als je een strategie hebt en weet wat je moet doen voordat je je eigen online winkel lanceert. Een strategie hebben betekent ook weten hoe een goede webshop eruit moet zien en vormgegeven moet worden. En dat is precies wat je kunt zien als je je houdt aan de volgende 7 kenmerken van goede online winkels.
Hoge kwaliteit
Zoals elke normale winkel in het echte leven, moet een online winkel natuurlijk een bepaald assortiment kunnen tonen. Dit assortiment is de eigenlijke inhoud van de winkel, waarmee geld verdiend moet worden. De eenvoudige presentatie van de inhoud, d.w.z. de producten, is echter niet voldoende. Veel webshops hebben precies dit probleem: ze hebben een groot assortiment, maar beschrijven alleen de afzonderlijke artikelen slecht. Bezoekers van deze webshops zijn hier natuurlijk niet enthousiast over, dus de conversie is navenant slecht. Ontbrekende productbeschrijvingen zijn ook problematisch als het gaat om zoekmachineoptimalisatie.
Hoge zoekmachine vriendelijkheid
Om een webshop te laten werken, moet deze zoekmachine vriendelijk zijn. Dit betekent echter niet dat u trefwoorden in de metatags moet plaatsen. De reeds genoemde productbeschrijvingen zijn een zeer belangrijk onderdeel. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de titels van productpagina’s, de juiste opbouw binnen het HTML-document, het gebruik van koppen, enzovoort. Veel winkeluitbaters laten hier kansen liggen en lopen zo een hogere omzet mis. Dus als je een webshop wilt maken, moet je even wennen aan het onderwerp zoekmachineoptimalisatie. In het beste geval gebruik je een winkelsysteem dat in principe al zoekmachine vriendelijk is. Dat maakt het makkelijker en je kunt je meer richten op de marketing van de winkel.
Service en beschikbaarheid
Dit is niet per se een onderwerp alleen voor online winkels. Maar het is vooral belangrijk omdat: Er moet altijd een goede service worden geboden als je producten wilt verkopen. De beroemde “servicewoestijnen” bestaan ook in de echte wereld. Maar waar de offline retailer misschien op de lauweren kan rusten van het feit dat er vandaag de dag nog steeds klanten zijn die afhankelijk zijn van een bepaalde winkel en daar dus kopen ook al is de service slecht, dat geldt niet voor een online shop. De volgende en waarschijnlijk betere webshop is slechts een klik verwijderd op internet. Als je geen goede service biedt, verlies je de klant. Hetzelfde geldt voor beschikbaarheid: een goede webshop is 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar. Als dit niet haalbaar is, moet er in ieder geval voor worden gezorgd dat vragen binnen de kortst mogelijke tijd worden beantwoord.
Technisch goede basis
Technologie speelt altijd een beslissende rol in websites en dus ook in webshops. Bij het kiezen van een provider of uw eigen technische apparatuur met servers, moet ervoor worden gezorgd dat de hoogst mogelijke prestaties kunnen worden gegarandeerd. Als de webshoppagina’s niet snel geleverd worden, klikken geïrriteerde klanten weg en gaan ze elders op zoek naar de gewenste producten. En ook Google houdt van websites die snel geleverd worden. Een kwalitatief hoogstaand technisch fundament biedt niet alleen voordelen voor potentiële klanten, het bevordert ook een betere ranking in Google.
Passende contentstrategie
Een webshop bestaat voornamelijk uit producten die idealiter goed beschreven zijn. Dat is de daadwerkelijke inhoud die ertoe doet. Probleem: Productbeschrijvingen alleen zorgen er niet altijd voor dat een webshop goed scoort in Google. Onder meer om deze reden is het ontwikkelen van een zinvolle contentstrategie aan te bevelen. Dit kan worden opgelost met een blog die fungeert als nieuwsgebied. Als winkelier moet je ervoor zorgen dat er regelmatig interessante artikelen zijn met een inhoudelijke meerwaarde voor de producten uit je eigen winkel. Dit zorgt ervoor dat potentiële en bestaande klanten langer op de eigenlijke website blijven. Daarnaast vergroot je de kans op meer en betere rankings in Google. Overigens draagt ook de langere verblijfsduur hieraan bij: Google kan dit onder bepaalde omstandigheden meten en verwerken in de ranking.
Goede bruikbaarheid en gebruikerservaring
Een gebied dat vaak wordt verwaarloosd, is het onderwerp “geschiktheid voor gebruik”, ook wel bruikbaarheid genoemd. Hoe beter een website en dus een webshop te gebruiken is, hoe beter. Idealiter wordt de online shop een echte beleving. Gebruikers die enthousiast zijn over een webshop kunnen vaste klanten worden. De remmingsdrempel voor een eerste aankoop daalt wanneer gebruikers snel en gemakkelijk hun weg vinden op een website. Iedereen die een webshop runt, moet hiermee rekening houden bij het ontwerpen ervan.
Er zijn tal van elementen die standaard op bepaalde plekken in de webshop moeten verschijnen omdat gebruikers dit de afgelopen jaren hebben geleerd. Zo moet het winkelwagentje rechtsboven staan, het logo linksboven en idealiter de zoekfunctie midden bovenaan.
Handige social media verbinding
Hoewel het onderwerp “social shopping” de afgelopen jaren niet zoveel is aangeslagen als verwacht, is het nog steeds uiterst belangrijk om gebruikers de mogelijkheid te bieden om producten uit de winkel te verspreiden op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter of Pinterest en Google+. Sociaal winkelen als een poging om online winkels rechtstreeks op Facebook te lanceren, heeft tot nu toe niet goed gewerkt en “F-Commerce” heeft waarschijnlijk meer tijd nodig op dit gebied. Maar social shopping als uitwisseling tussen consumenten bestaat al heel lang.
Producten worden getoond op sociale netwerken en soms ook besproken en vergeleken. De content van de online shop speelt zich ook buiten de shop af en genereert zo meer bereik. Een verstandige social media verbinding kan ervoor zorgen dat jouw webshop veel meer consumenten uit de juiste doelgroep bereikt. Deze kans mag niet worden gemist.